مجلس خواهان واردات ماشین‌آلات معدنی است
مجلس خواهان واردات ماشین‌آلات معدنی است
نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به کمبود ماشین آلات در معادن کشور گفت: مجلس خواهان واردات ماشین آلات معدنی است.

مجید نصیرایی، نماینده فردوس و طبس در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: یکی از حوزه‌هایی که در کشور باید جدی‌تر به آن توجه شود، حوزه معدن است. در ایران، معادن بسیار ارزشمندی وجود دارد که ضرورت دارد از ظرفیت این معادن، به نفع صنعت، ارزآوری، اشتغال و در نهایت بهبود معیشت مردم بهره برد.
وی افزود: ایران چندین سال است که با تحریم‌های سخت و ظالمانه معارضان نظام جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است، از این‌رو می‌باید فکری برای اقتصاد و دور زدن تحریم‌ها داشته باشیم، هرچند که در این سال‌ها، کارهایی هم صورت گرفته است، اما این روند باید سریع‌تر تحقق پیدا کند. یکی از ظرفیت‌های مهم برای کم‌اثر کردن تحریم‌ها، استفاده حداکثری از معادن به عنوان موهبت الهی است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: در شرایطی که نفت ایران به مانند دوران قبل از تحریم‌های حداکثری، فروش ندارد، می‌باید درآمدهای دیگر را جایگزین نفت کرد؛ از جمله فروش مواد معدنی که بهتر است این محصولات پس از فرآوری صادر شوند.
نصیرایی اظهار داشت: متاسفانه با وجود امکانی که در کشور وجود دارد، همچنان توجه و نگاه به حوزه معدن، بسیار کم است. در برنامه ششم توسعه کشور به حوزه معادن نگاه ویژه شد که بنا داریم در برنامه توسعه هفتم کشور هم، این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
وی در پاسخ به اینکه چرا سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه معدن ناچیز است؟ گفت: به خاطر اینکه انگیزه و جهت‌دهی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران حوزه معدنی، پایین بوده است، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه هم، کمتر فرصت عرض‌اندام پیدا کردند.
عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی افزود: در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، نگاه‌ها به حوزه معدن متفاوت‌تر از گذشته شده است که امیدوارم با خردجمعی و برنامه‌های پیش‌رو، بتوانیم این ظرفیت را بیش از پیش در کشور فعال کنیم. به طور مثال، مجلس یازدهم برای ورود ماشین‌آلات معدنی چه در گذشته و چه امسال، برنامه خوبی را از خود نشان داد و از این‌رو در بودجه سال ۱۴۰۱ این موضوع مهم را منظور کردیم. اگر ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های قابل استفاده در حوزه معدن به روز شود و هر سال شاهد حضور حداکثری شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معادن باشیم، شک نکنید که در آینده نه چندان دور، ایران در رقابت با کشورهای معدنی، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.
نصیرایی در پایان خاطرنشان کرد: ما برای تحول در حوزه معدن باید سرمایه‌گذاری کنیم و این موضوع خیلی با مشکل نبود منابع روبرو نیست. آن چیزی که باعث شده روند کار کُند باشد، نوع نگاه و نحوه مدیریت افرادی است که در این حوزه در راس کار بوده‌اند. از طرفی ما باید یک زمان‌بندی داشته باشیم و معین کنیم که در سال و به چه میزان می‌خواهیم درآمدهای معدنی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم. این یک نقشه راه برای نظام است که بارها بر آن تاکید شده است و می‌باید در این راستا، هم به مردم گزارش دهیم و هم، طبق برنامه کار را جلو ببریم تا این مطالبه مهم، تحقق پیدا کند. بیش از یک سال است که اصلاح قانون معادن در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بحث و بررسی است و امیدوارم به زودی به لطف و مدد این قانون، اوضاع و احوال حوزه معدن بهتر از همیشه شود.