معضل سوخت ماشین آلات معدنی وارداتی در کشور
معضل سوخت ماشین آلات معدنی وارداتی در کشور
یک فعال حوزه معدن گفت: سوخت ماشین آلات معدنی وارداتی ۵ سال ساخت با سوخت داخل کشور همخوانی ندارد و به همین دلیل دستگاه‌های وارداتی معدن در گمرک بازرگان باقی مانده است زیرا سوخت یورو ۶ در ایران وجود ندارد.

به گزارش کانی مگ به نقل از ایسنا،حسین جوادی ۱۶ تیر در بازدید از معدن مرمریت شهید سلیمانی در شهرک صنعتی چناران اظهار کرد: عملیات بهره برداری معدن مرمریت از فروردین ماه سال جاری با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی آغاز شده است و استخراج اسمی معدن سالانه ۱۰ هزار تن است. هم اکنون معدن در حال تجهیز بوده و در اینجا ۲۰ کارگر مشغول به کار است.

وی افزود: یکی از مشکلات حوزه معدن در کشور فرسودگی ماشین آلات معدنی است و ماشین آلات وارداتی ۵ سال ساخت نیز به سختی وارد کشور می‌شود. بخش معدن با مشکلات زیادی رو به رو بوده و هزینه‌ها بالا است. ماشین آلات معدنی مستلزم نوسازی است.

بهره بردار معدن شهید سلیمانی تصریح کرد: سوخت ماشین آلات معدنی وارداتی ۵ سال ساخت با سوخت داخل کشور همخوانی ندارد و به همین دلیل دستگاه‌های وارداتی معدن در گمرک بازرگان باقی مانده است زیرا سوخت یورو ۶ در ایران وجود ندارد.

جوادی با اشاره به اینکه برای حوزه معدن باید مساعدت صورت گیرد، بیان کرد: برای ایجاد کارخانه فراوری در معادن باید مساعدت مالی به بهره برداران صورت گیرد.

وی با اشاره به بالا بودن حقوق دولتی معادن گفت: حقوق دولتی معادن در گذشته به صورت تنی اخد می شد اما اکنون به صورت درصدی پرداخت می‌شود. اکثر معدنکاران از این موضوع گلایه دارند. با توجه به هزینه‌های بالای معدن متاسفانه حمایتی از ما نمی‌شود. معدن صنعت مادر در کشور است و صنایع کشور به بخش معدن وابسته است.

در ادامه طاحونه بان، مدیر روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه واحد فراوری در معادن باید در محل معدن ساخته شود که در صورت ساخت بر کاهش هزینه‌ها تاثیر خواهد گذاشت و در این زمینه معادن حمایت خواهند شد، ابراز عقیده کرد: معادن باید به سمت صادارت و تولید محصولات صادر محور حرکت کنند. وی افزود: در زمینه ماشین آلات معدنی به زودی اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و با شرکت هپکو به زودی تفاهم نامه‌ای منعقد می‌شود.