۸۰۰ هزار هکتار پهنه معدنی در استان مرکزی آزادسازی شد
۸۰۰ هزار هکتار پهنه معدنی در استان مرکزی آزادسازی شد
سه پهنه معدنی در استان مرکزی روز یکشنبه طی آیینی آزادسازی شد و مزایده ۸۱ معدن و محدوده معدنی نیز آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد.

به گزارش کانی مگ به نقل از ایرنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: آزادسازی سه پهنه معدنی پس از سال‌ها در استان مرکزی، یک اتفاق بزرگ است که این پهنه‌ها بالغ بر ۸۰۰ هزار هکتار است.

«علی‌اکبر اسدی» افزود: اتفاق مهم دیگر، آغاز مزایده ۸۱ معدن و محدوده معدنی به صورت برخط بود که این امر نشان از شفافیت واگذاری‌ها دارد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با واگذاری‌ها در این حوزه، بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ معدن به مجموعه معادن استان مرکزی اضافه شود و شمار معادن استان به یک‌هزار برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی هم در این آیین گفت: معادن یکی از مزیت‌های نسبی است که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود.

«نوربخش عسکری» افزود: آزادسازی پهنه‌های معدنی و مزایده این بخش به صورت برخط، پاسخگویی را راحت می‌کند و در افزایش اعتماد مردم به دولت نقش موثری دارد.

وی بیان کرد: اعتماد سازی لازمه کار دولت است و شفافیت در امور بسیاری از ابهامات را پاسخ می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: باید تلاش شود در حوزه معدن از خام فروشی جلوگیری شود و ارزش افزوده در این بخش مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این آیین گفت: امروز (یکشنبه) یک اتفاق ویژه در حوزه معدنی استان رخ داد، سه پهنه از مجموع پهنه‌های معدنی استان بالغ بر هشت هزار کیلومتر مربع آزاد شد.

« علی جودکی» افزود: پس از آزادسازی و در دقایق اول، بالغ بر ۳۰۰ محدوده به ثبت رسید که این آمار بیانگر افزایش علاقمندان به حوزه معدن است.

وی بیان کرد: در کناز آزادسازی این پهنه‌ها، نخستین مزایده برای ۸۱ معدن و محدوده معدنی آغاز شد که به مدت یک هفته ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سامانه کاداستر، محدوده‌های مورد نظر را انتخاب و شرکت کنند و در پایان، برندگان مشخص و اعلام می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: مزایده‌های عمومی محدوده‌های معدنی استان شامل، ۲۶ درخواست اکتشاف، ۱۹ فقره پروانه اکتشاف، پنج فقره گواهی کشف و ۳۱ فقره پروانه بهره‌برداری است.

جودکی عنوان کرد: سوالات زیادی در خصوص واگذاری معادن وجود داشت و با این اقدام، شفافیت امور در این حوزه مشخص شد.

وی اظهار کرد: حوزه معادن در رشد اقتصادی کشور نقش موثری دارد و اگر در این حوزه فعالیت‌های چشمگیری صورت گیرد، تحقق رشد اقتصادی استان مرکزی سهل‌تر انجام می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: بیش از۶۰۰ معدن در این استان فعال است که در سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان از آنها حقوق دولتی وصول شده که به حساب خزانه دولت واریز شد و ۱۵ درصد این عدد با مصوبه مجلس شورای اسلامی در ۱۴۰۲ به استان برمی‌گردد که در مناطق معدنی، روستایی و مکان‌هایی که معدن تخریب داشته، هزینه می‌شود.

جودکی اظهار کرد: معدن‌کاران مشکلات و مسایلی دارند که با جدیت در حال پیگیری است و در حوزه ماشین‌الات معدنی اقدامات موثری صورت گرفته است، در حوزه سوخت تا اندازه زیادی سامان گرفته است.

۶۲۴ معدن دارای پروانه بهره‌برداری با ظرفیت استخراج ۲۸ میلیون ۱۹ هزار تن و ذخیره قطعی یک میلیون ۵۱۱ هزار تن با میزان سرمایه‌گذاری هشت هزار و ۵۹ میلیارد ریال در استان مرکزی فعال است و چهار هزار و ۸۶۱ نفر نیز در این بخش اشتغال دارند.

  • منبع خبر : www.irna.ir