نقد صریح رئیس انجمن فولاد ایران به افزایش صددرصدی نرخ گاز
نقد صریح رئیس انجمن فولاد ایران به افزایش صددرصدی نرخ گاز
رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عوارض صادراتی بر محصولات فولادی و افزایش صددرصدی قیمت گازِ تولیدکنندگان فولاد، انتقاد کرد و خواستار اصلاح سیاست‌ها و حمایت از تولیدکنندگان کشور شد.

به گزارش کانی مگ به نقل از صدا و سیما؛ آقای بهرام سبحانی گفت: عوارض صادراتی بر محصولات فولادی در شرایطی وضع شده است که ۵۰ درصد فولاد تولیدی در کشور مازاد بر نیاز داخل است و همچنین قیمت گاز تولیدکنندگان فولاد در شرایطی صددرصد افزایش یافته است که انرژی به عنوان مزیت‌های نسبی تولید فولاد در ایران مسحوب می‌شود.
وی افزود: باوجود دستاورد‌های بزرگ صنعت آهن و فولاد ایران برای اقتصاد و رفاه جامعه ازجمله اشتغال، ارزآوری، تاثیرگذاری در تولید ناخاص داخلی، کمک به دولت ازطریق مشارکت در اجرای طرح‌های بزرگ نیمه تمام و زیربنایی، متاسفانه این روز‌ها شاهد بی مهری دولتمردان به این صنعت ارزآور و اشتغال‌زا هستیم که به عنوان نمونه درحالیکه سهم مصرف گاز طبیعی در کل زنجیره آهن و فولاد از معدن تا محصول نهایی کمتر از ۵ درصد مصرف کل کشور است با سرد شدن هوا در فصل زمستان و کمبود گاز، در نخستین اقدام، گاز صنایع فولاد قطع می‌شود و همین محدودیت‌ها در فصل تابستان با گرم شدن هوا و کمبود برق برای فولادسازان اعمال می‌شود و فولادسازان با درک شرایط و برای عبور از بحران با کاهش تولید و تحمل زیان سنگین، دولت را یاری کرده و می‌کنند، اما متاسفانه درمقابل، شاهد افزایش دو برابری نرخ گازِ فولادسازان و عوارض صادراتی محصولات فولادی هستیم.
سبحانی گفت: برای فعالان بخش آهن و فولاد کشور و جمعیت زیاد بزرگ سهامداران این صنعت جای سوال است که افزایش ناگهانی و صد درصدی قیمت گاز برای واحد‌های احیای مستقیم فولاد که گاز را نه به عنوان خوراک و بلکه به خاطر خاصیت احیاءکنندگی اش در فرایند احیای سنگ آهن استفاده می‌کنند و همین طور در سایر بخش‌های زنجیره تولید مثل گندله سازی، فولادسازی و نورد مصرف می‌شود، چه توجیهی دارد؟
رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: آیا دولت در سالی که به مهار تورم نام گذاری شده است، اثرات تورمی افزایش دوبرابری قیمت گاز را در قیمت تمام شده و قیمت فروش محصولات در زنجیره تولید فولاد به خصوص در قیمت تمام شده آهن اسفنجی و فشار آن به صنایع پایین دستی به ویژه کوره‌های ذوب القایی فاقد احیای مستقیم و تاثیرمستقیم آن بر بازار سرمایه را بررسی کرده و چنین تصمیمی را گرفته است؟
وی درباره افزایش عوارض صادراتی بر شمش فولادی نیز گفت: در این خصوص هم سوالات مشابه مطرح است. درحالی که با نرخ مصرف سرانه فعلی نزدیک به ۵۰ درصد فولاد تولیدی در کشور مازاد بر نیاز داخل بوده و باید باوجود مشکلات عدیده ناشی از تحریم‌های بین المللی، صادر شود، وضع تعرفه بر صادرات شمش فولادی به جای مشوق‌های صادراتی، بر کدام منطق اقتصادی استوار است؟
رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه افزود: اکنون که سکان وزارت صنعت و معدن به شخصیتی از جنس تولید و درد آشنا سپرده شده است و در سالی که به مهار تورم و افزایش تولید نام گذاری شده و باعنایت به ظرفیت بالقوه ۴۵ میلیون تنی تولید فولاد که بیش از ۱۰میلیون تن آن هنوز بلااستفاده مانده است، انتظار می‌رود با رفع موانع گفته شده و بسترسازی مناسب، امسال شرایط و اقدام بایسته برای افزایش تولید و هدف گذاری برای عبور از ۴۰ میلیون تن تولید، همسو با تحقق ۵۵ میلیون تن پیش بینی شده در سند چشم انداز، به عمل آورند.
پس از ساخت و راه اندازی ذوب آهن اصفهان با تکنولوژی کوره بلند و استفاده از انرژی زغالسنگ، شالوده توسعه صنعت فولاد کشور با اتکا به وجود منابع سرشار گاز طبیعی و انرژی برق که از مزیت‌های نسبی برای تولید فولاد است، به روش احیای مستقیم سنگ آهن با استفاده از گاز طبیعی و ذوب در کوره‌های قوس الکتریکی یا القایی بنا شد و طرح‌های درحال توسعه نیز بر همین مبنا اجرا می‌شود.
صنعت آهن و فولاد ایران با اتکا به همین مزیت‌های نسبی از اواخر دهه ۱۳۸۰ توانسته با وجود تحریم‌های ظالمانه و بی امان و محدودیت‌های بین المللی در خرید تجهیزات و الکترود گرافتی و فروش محصولات در بازار‌های جهانی، مسیر توسعه و بالندگی را با سرعت قابل قبولی بپیماید و جایگاه دهم بین ده کشور اول تولیدکننده فولاد جهان را به نام خود ثبت کند.

به گزارش کانی مگ، پیش از این انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار واردات و صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی در اردیبهشت و خرداد امسال را اعلام کرده بود، صادرات محصولات میانی خرداد در مقایسه با اردیبهشت ۱۳ درصد کاهش داشته است و در ماه سوم سال ۶۰.۵ درصد اسلب کمتری درمقایسه با ماه دوم صادر شده است.
همچنین براساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در میان انواع محصولات فولادی، محصولات تخت خرداد ماه ۳۴ درصد کمتر از اردیبهشت صادر شده است، اما در مقابل رشد صادرات محصولات طویل مثبت بوده و فولادسازان خرداد ماه ۱۰ درصد میلگرد بیشتری در مقایسه با اردیبهشت صادر کردند.
صادرات آهن اسفنجی نیز خرداد دو درصد بیشتر از اردیبهشت بود.