گندله با ریزش به استقبال مرداد رفت
گندله با ریزش به استقبال مرداد رفت
قیمت گندله در بورس کالا طی یک ماه گذشته بیش از ۹ درصد کاهش پیدا کرد، ولی این پایان ریزش نیست.

به گزارش کانی مگ به نقل از ایراسین، قیمت گندله در بورس کالا طی یک ماه گذشته از کیلویی ۴ هزار و ۸۴۰ تومان به کیلویی ۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید ولی این پایان ریزش نیست و با توجه به عرضه فزاینده گندله در بازار داخلی و بازار جهانی احتمالا قیمت گندله به نزول ادامه خواهد داد.

قیمت گندله در نخستین معامله مردادماه ریزشی شد و تا کانال ۴ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. روند ریزشی قیمت گندله در بورس کالا از اول تیرماه آغاز شده بود، اواسط تیرماه قیمت هر کیلوگرم گندله در محدوده ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ثبات رسیده‌ بود و فعالان بازار منتظر افزایش قیمت از این محدوده بودند ولی در نخستین معامله مردادماه برخلاف پیش‌بینی‌ها قیمت هر کیلوگرم گندله به طور متوسط به ۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

روند قیمتی گندله در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

متوسط قیمت هر کیلوگرم گندله در ۳۰ روز گذشته بیش از ۹ درصد کاهش پیدا کرد و ادامه این روند احتمالا منجر به ریزش قیمت گندله تا کانال‌های پایین‌تر خواهد شد. در معاملات ابتدای سال بورس کالا، هر کیلوگرم گندله ۴ هزار تومان نیز معامله شد ولی فعالان بازار انتظار دارند قیمت گندله اول تا کانال ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی کاهش پیدا کند و سپس در صورت عدم وجود تقاضا تا کانال ۴ هزار تومان ریزشی شود.

عرضه گندله سرعت می‌گیرد

افت قیمت گندله در بازارهای جهانی منجر به افزایش عرضه آن در بازارهای داخلی شد. داده‌های آماری نشان می‌دهد عرضه گندله با شیب نسبتا تندی رو به افزایش است. افت قیمت جهانی گندله در طول ماه‌های گذشته باعث شد تا عرضه آن در بازارهای داخلی افزایش پیدا کند ولی ادامه‌ این روند نیز برای قیمت گندله اتفاق خوبی نیست.

براساس آمار معاملات بورس کالا در طول ۴ ماه ابتدایی سال جاری ۱۴ میلیون و ۱۶۳ هزار تن گندله عرضه شد ولی حجم معاملات تنها ۴ میلیون و ۳۵۵ هزار تن بود، در نتیجه حجم معاملات گندله کمتر از یک سوم عرضه آن است. معدنی و صنعتی گهر زمین، صنایع معدنی فولادی خراسان، صعنتی و معدنی اپال پارسیان سنگان، سنگ آهن مرکزی ایران و ذوب فولاد اردکان از جمله عرضه‌کنندگان گندله بودند و رفتار آنها نشان می‌دهد از قیمت‌های فعلی و حتی ریزش قیمت گندله به کانال ۴ هزار تومان نیز رضایت دارند.

گندله در بازارهای جهانی

ریزش قیمت فلزات پایه و محصولات فولادی در طول ماه‌های گذشته قیمت گندله در بازارهای جهانی را هم متاثر کرد با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه گندله در بازارهای جهانی روند صعودی دارد و با ادامه‌ این روند احتمالا قیمت گندله به نزول ادامه خواهد داد. بهره‌برداری از چند واحد تولید گندله در سراسر جهان و برنامه استرالیا در این حوزه از احتمال افزایش تولید گندله خبر می‌دهد. از طرفی کاهش درگیری‌ها در اوکراین نیز خبر بدی برای گندله خواهد بود زیرا واحد تولید گندله اوکراین به راحتی بخش بزرگی از بازار اروپا را تصاحب خواهد کرد. با این تفاسیر بیشتر فعالان بازار عقیده دارند قیمت گندله در کوتاه مدت نزولی خواهد بود.