آوار برداری از معدن سونگون پس از پنج سال فرصت سوزی
آوار برداری از معدن سونگون پس از پنج سال فرصت سوزی
پروژه استخراج کاتد به روش هیپ لیچینگ از معدن سونگون استان آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های معدنی کشور است که در سال های گذشته با بهانه‌های مختلف معطل ماند.

به گزارش کانی مگ، پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون به عنوان اولین پروژه‌ هیپ دره‌ای در ایران و جزو سه پروژه هیپ در جهان است. برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت مس ایران، پروژه هیپ لیچینگ سونگون از اواخر سال ۱۳۹۶ عملیات مهندسی خود را آغاز کرد اما این پروژه تا سال ۱۴۰۰ عملاً متوقف بود و با سرعت بسیار آهسته‌ای جلو می‌رفت. پیمانکار پروژه که شرکت کانی مس از زیر مجموعه‌های شرکت ملی مس بود، عملاً برای تحقق پروژه تاریخ‌های مقرر را موکول می‌کرد و این مسأله بهره‌برداری از یک پروژه مهم کشور را با تأخیر جدی مواجه کرد. لازم به ذکر است که این پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰میلیارد تومان برای ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده بود.
اما با تغییر دولت و تغییراتی که در ساختار مدیریتی شرکت کانی مس داشت، پروژه مذکور را ظرف ۸ ماه آماده کرد و به بهره‌برداری آزمایشی در خردادماه امسال رساند. در واقع پروژه‌ای که ۵ سال متوقف مانده بود، در کمتر از یکسال آماده کار شد. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که در ابتدای این هفته پروژه از فاز استخراج آزمایشی نیز گذر کرد و عملاً وارد فاز عملیاتی و استخراج پایدار خود شد.
این پروژه سالانه با تولید سه هزار و ۳۰۰ تن کاتد به عملیات خود ادامه داده و حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای کشور ثروت و ارزش آفرینی خواهد داشت.

تحریم بهانه ای برای سرپوش روی مفاسد
مدیرعامل شرکت کانی مس در مصاحبه‌ای با خبرنگار «ایران اقتصادی» ضمن تشریح عوامل عقب ماندگی پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون می‌گوید: این پروژه پس از خروج شرکت اتوتک فنلاندی به دلیل تحریم‌ها، توسط شرکت داخلی کانی مس وارد فرایند اجرایی شد. اما برخی چالش‌هایی که در دولت گذشته و مدیریت قبلی وجود داشت، عملاً این پروژه را متوقف کرد.
حسنعلی حق شناس افزود: زمانی که ما سر کار آمدیم، در شرکت شاهد چند مسأله مهم بودیم. در وهله اول شما یک بی‌انگیزگی جدی در نیروی انسانی متخصص ملاحظه می‌کردید. برخی از پرسنل با پیشنهادات خارجی مواجه بودند و از صنعت داخلی خارج شدند و برخی دیگر نیز سراغ کارهای کم ارزش دیگری رفته بودند. در صورتی که این افراد برای توسعه صنعت مس در ایران آموزش دیدند و باید در این صنعت فعال می‌شدند، اما متأسفانه اشکالات مهم مدیریتی در ادوار گذشته آنها را دلسرد کرده بود.
همچنین وجود آشفتگی شدید در شرکت، متأسفانه زمینه ساز هدررفت جدی منابع و بروز برخی مفاسد شده بود. فرضاً به دلیل فقدان بسیاری از سیستم‌های به‌روز حسابرسی و عدم شفافیت اطلاعات مالی، برخی سفارش‌ها به‌صورت چندباره در شرکت تأمین مالی می‌شد و هیچ کالایی وارد انبار نمی‌شد که مجموع این عوامل پروژه مذکور را چند سال عقب انداخت و دست شرکت را در ورود به پروژه‌های مهم‌تر صنعت مس نیز بسته بود.

با رویکرد سابق نمی‌توان پول مردم را از سوداگری به سمت پروژه‌های مهم کشور آورد
مدیرعامل شرکت کانی مس با بیان اینکه با تکمیل این پروژه شاهد افزایش اشتغال برای جوانان خواهیم بود، بیان کرد: با همت همکاران دانش فنی این پروژه بومی‌سازی شده و تکنولوژی آن برای اولین بار در خاورمیانه در مجتمع مس سونگون عملیاتی شده. پروژه‌های مجتمع مس سونگون جزو پروژه‌های پیشران ملی است و اصلی‌ترین هدف آن و شرکت ملی صنایع مس ایران ظرفیت را به مقیاس رساندن است برای همین تولید یک میلیون تن کاتد برای شرکت ملی صنایع مس ایران تعیین شده که ۴۰۰هزار تن آن مربوط به مس سونگون شهرستان ورزقان است.
همچنین وی ادامه داد: دولت به منظور ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پیشران کشور، طبقه جدیدی از دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری را معرفی کرد. پروژه تغلیظ ۳ مس سونگون یکی از همین پروژه‌هاست که هم منافع عمومی زیادی برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت و هم می‌تواند مواهب زیادی را برای کشور به ارمغان آورد.
اگر بخواهیم سرمایه مردم را به‌جای بازار طلا، دلار و سکه به سمت این پروژه‌ها بچرخانیم، باید نارسایی و اشکالات قبلی برطرف شود. قطعاً با نگاه سابق نمی‌توان پروژه‌های مهمی مثل فاز اول و فاز سوم مس سونگون را به نتیجه رساند.
حق شناس با اشاره به تغییراتی که در شرکت کانی مس ظرف مدت کوتاهی انجام شده است این نوید را داد: شرکت کانی مس پس از تغییر دولت، دچار تحولات مهمی شد. اگر از اجرایی شدن پروژه‌ها و عمل به وعده‌ها در استان آذربایجان بگذریم و بخواهیم این تحولات را با عدد و رقم نشان دهیم، بهترین راه، مراجعه به صورت‌های مالی شرکت است.
در سال ۱۴۰۰ شرکت کانی مس حدود ۱۹۰ میلیارد تومان زیان داشت. اما با تغییراتی که توانستیم رقم بزنیم، شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ نه تنها با زیان مواجه نبود، بلکه ۲۱۰ میلیارد تومان نیز سود بدست آورده است. این موضوع ماحصل تغییر مهم در نگاه مدیریتی، شفافیت مالی و جلوگیری از هزینه‌های مازادی بود که البته در ادوار گذشته رنگ و بوی فساد نیز به خود گرفته بود.

  • منبع خبر : روزنامه ایران