تمرکز انقلاب صنعتی چهارم بر تولید محصولات خدمات محور
تمرکز انقلاب صنعتی چهارم بر تولید محصولات خدمات محور
یک کارشناس معتقد است که در انقلاب صنعتی چهارم، بیشتر تولیدات با تغییر پارادایم خود از محصولات تولید محور به سمت محصولاتی مبتنی بر خدمات حركت کرده‌اند.

کانی مگ،انقلاب صنعتی چهارم (صنایع ۴.۰) اشاره به تحولات گسترده در صنعت مبتنی بر بکارگیری فناوری اطلاعات و شیوه‌های هوشمندسازی دارد.به طبع محصولاتی که در این دوره تولید می‌شود با تفاوت‌ها و تمایزهای بسیاری رو به رو هستند. به همین دلیل علاوه بر تامین نیاز انسان قرن جدید، نیازهای تازه و حتی کسب و کارهای تازه‌ای هم خلق می‌کنند.

جین لامونتانارا(Jean Lamvntanara )مدیر  تحقیقات بخش AM  گروه CLN ایتالیا است. MA  یک بخش از گروه شرکت CLN است که به صورت  تخصصی در تولید و نصب و راه  اندازی فولاد خودرو  و  قطعات ساختاری، قطعات، subassemblies و ماژول تخصص دارد.

وی در رابطه با محصولات تولیدی در صنایع جدید می‌گوید«در محصولات موج چهارمی بیشتر تولیدات با تغییر پارادایم خود از محصولات تولید محور به سمت محصولاتی مبتنی بر خدمات حرکت کرده‌اند و دیگر تولید  به روش‌های مرسوم و معمول همیشگی وجود ندارد. نوآوری،‌ جمع آوری برندهای منسوخ قدیمی و ساختن برندهای قدرتمند جدید از دستاورهای در انقلاب صنعتی چهارم است.»

با ورود محصولات موج چهارمی، محصولاتی که هنوز از روش‌های سنتی پیروی می‌کنند، چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟

آسیب پذیری محصولات موج سومی در دنیای امروز بدیهی است. چهار روند وجود دارد که احتمال آسیب پذیری صنایع امروزی را پیش بینی می‌کند. محور اول  تثبیت صنعت است، چند بازیکنان جهانی در این مرحله پیش‌رو هستند. ارتباطات محلی و کم شدن رابطه‌ها و دسترسی آسان به محصولات صنایع جهان را به هم نزدیک کرده و انقلاب صنعتی چهارم را تثبیت می‌کند. در این دوران صنایع به قدری تثبیت می‌شوند که استحکام در مقیاس جهانی سنجیده شده و دیگر مرزها مانند گذشته در تعیین استحکام و کیفیت محصولات تاثیری ندارد.محور دوم قدرت مشتری است.  قدرت تغییردادن و تجربه‌ای که مصرف‌کننده و مشتری به دست می‌آورد. میزان خدمات دهی و ارتقاء کیفیت محصولات را به خودی خود تغییر می‌دهد. محور سوم تغییرات شگرف دیجیتالی است. مشتریان دیجیتال با بهره گیری از ارتباطات اینترنتی می‌توانند جا به جایی‌های بزرگی در مشتریان شرکت‌ها داشته باشند. این جا به جایی‌ها مصرف‌کنندگان و حتی نوع خدمات دهی شرکت‌ها را هم تغییر می‌دهد. محور چهارم داشتن چشم اندازهای جدید است. بالا رفتن سطح دانش و کلاس مشتریان و کمپانی‌ها  از متوسط رو به بالا باعث می‌شود تا تولیدات کمپانی‌ها و چشم انداز شرکت‌ها برای تولید محصولات جدید تغییر پیدا کند. همین امر باعث  از بین رفتن تولیدات مجاور و یا کپی  می‌شود و کمپانی‌های کپی کار را از دور خارج کرده و یا وادار به توسعه و تغییر می‌کند.

مهمترین دستاورد این اتفاق چیست؟

تغییر بینش مصرف‌کننده،‌ طراحی‌های جدید،ورود ‌هنر و مردم به صنعت،‌ جایگاه‌یابی میراث حرفه‌ای در محصولات،‌ تغییر محدوده محصولات و تغییر ‌رهبری و پایداری در کارخانه‌های نسل جدید مهمترین دستاورد انقلاب صنعتی چهارم است.

ویژگی‌های محصولات در انقلاب صنعتی چهارم چیست؟

در انقلاب صنعتی چهارم محصولاتی به نام متا محصولات تولید می‌شوند. متا محصولات با تغییر روش‌های سنتی پارادایم تولید را به سمت محصولات مبتنی بر خدمات حرکت می‌دهند و دیگر محصولات به روش‌های سنتی و بر اساس سلایق قدیمی تولید نمی‌شوند. مفهوم سنتی از محصولات در دنیای جدید رخت می‌بندد. اگر دقت داشته باشید تا کنون تعریف ما از محصول، تولید کالایی بود که بتواند به نیازها پاسخ داده و بیشتر با تمرکز بر یک نیاز و تامین آن تولید می‌شد. برای مثال کارخانه‌های صنایع غذایی به دلیل اینکه مردم نیاز به پنیر داشتند آن را تولید می‌کردند و محصول بیشتر با هدف اجرای یک تابع داده و برای برآوردن نیازی خاص تولید می شد. اما متا محصولات دیگر یک نیاز را در بر نمی‌گیرند. متا محصولات گاهی محصولی هستند که چندین نیاز را به صورت همزمان برآورده می کنند. گاهی برخی خدمات قابل مشاهده نیست؛ اما بخش ذاتی از یک متا محصول است.

از چه زمانی متا محصول در دنیا به صورت جدی تولید می‌شود؟

همین گوشی‌های هوشمند نمونه ساده‌ای از متا محصولات هستند.کمپانی‌های بزرگ و پیشرو در ۱۰ سال گذشته به این چشم انداز رسیده‌اند و دریافته‌اند که تغییر الزامی است. دیگر با چشم اندازهای قدیمی کارخانه‌ها نمی‌توانند کار کنند. البته تغییر در چشم اندازها از اکنون شروع شده است. ما همیشه نیاز داریم که راه بیشتری و بیشتری نسبت به گذشته را طی کنیم. اما این مسئله از راه‌های مختلفی قابل حل است.  در انقلاب صنعتی چهارم فرهنگ تولید محصول به فرهنگ تولید فرا محصول  تغییر یافته است.   در انقلاب صنعتی چهارم کمپانی‌ها از  فرهنگ مالکیتی  به سمت فرهنگ سرویس دهی و خدمات دهی حرکت می‌کنند و این تغییر بزرگی در فرهنگ و ساختمان تولید جهان ایجاد می‌کند.

منظور از فرآمحصول و یا همان متا محصولات چیست؟

فرامحصولات تعریف تازه‌ای از تلاش صاحبان کسب و کارها را به ما نشان می‌دهد. متا محصولات همزمان با آوردن اطلاعات، خدماتی را به مشتری ارائه می‌دهند که مانند  یک شبکه در هر لحظه از زمان قابل دسترس باشند. متا محصولات راه جدیدی برای استفاده از محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.با متا محصولات می‌توان جامعه‌ای تازه و قابل انعطاف را ساخت که توانایی تغییر دارد.در یونانی، متا به معنی بالاتر و یا فراتر از آن است. متا محصولات، محصولاتی هستند بهتر که ویژگی‌های تازه‌ای به آنها اضافه شده است.به متا محصولات شبکه‌ای اختصاص داده شده که قابلیت خدمات‌دهی داشته باشند.به عبارت دیگر، متا محصولات عبارتند از محصولاتی که  قابلیت ارائه خدمات گسترده را دارند.

اولین متا محصولات کدامند؟

اپل آی پاد یکی از اولین متا محصولات بود. آی پاد به عنوان یک رابط عمل می‌کند و مصرف کننده را  قادر می‌سازد تا بسیاری از خدمات دیگر متصل شوند. شما با آی پاد به راحتی می‌توانید یک کتابخانه الکترونیکی،‌ مرکز موسیقی، دفتر یادداشت و بسیاری از لوازم و خدمات دیگر را همراه داشته باشید. متا محصولات چند کاره هستند و برای تسهیل در زندگی کاربرد دارند.  متا محصولات  حوزه گسترده‌ای را در بر می‌گیرند.

 از تولید تا دور انداختن یک متا محصول چقدر زمان به کار گرفته می‌شود؟

نباید به این محصولات به چشم یک محصول جاویدان نگاه کرد. به  عبارتی باید گفت که عمر محصول چقدر است. هر رویداد در طول عمر را افزایش می‌دهد به اندازه پایگاه داده محصول مجازی محصول مجازی می‌توانید طیف داستان محصول فیزیکی ذخیره کنید.

 

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان