فراخوان حمایت از رشد تولید محصولات دانش‌بنیان
فراخوان حمایت از رشد تولید محصولات دانش‌بنیان
نخستین فراخوان بسته حمایت از رشد تولید محصولات دانش‌بنیان در قالب بسته ویژه با شعار «1000 شرکت، 1000 محصول، 1000 هزار میلیارد ریال رشد فروش» از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری منتشر شد.

به گزارش کانی مگ به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، در راستای سیاست‌های کلان کشور مبنی بر افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور و همچنین در راستای تحقق شعار سال (مهار تورم؛ رشد تولید)، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بسته ویژه‌ای را با شعار «۱۰۰۰ شرکت، ۱۰۰۰ محصول، ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال رشد فروش» به منظور حمایت از رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در هشت محور تدارک دیده است که فراخوان‌های آن به تدریج منتشر می‌شوند.

فراخوان حاضر که نخستین فراخوان این برنامه محسوب می‌شود، به «حمایت از رشد تولید محصولات دانش‌بنیان» از طریق اعطاء تسهیلات و ضمانت‌نامه با شرایط ویژه اختصاص دارد.

براین اساس، شرکت‌های دانش‌بنیانی که فروش کل آن‌ها (اعم از دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان) مطابق اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ میلیارد ریال بوده و مشروط به دارا بودن یکی از شروط ذیل، می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند.

نخست اینکه شرکت دارای برنامه‌ منسجم برای افزایش فروش محصولات دانش‌بنیان خود در سال ۱۴۰۲ باشد، به نحوی که فروش دانش‌بنیان شرکت به حداقل دو برابر فروش این دسته از محصولات در سال ۱۴۰۱ افزایش یابد. حداقل میزان افزایش فروش دانش‌بنیان مورد انتظار در این برنامه ۵۰ میلیارد ریال است، یا اینکه فروش دانش‌بنیان شرکت در مقایسه با فروش این دسته از محصولات در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال رشد داشته باشد.

شرط دیگر این است که شرکت دارای برنامه‌ منسجم برای افزایش ۳۰ درصدی صادرات رسمی محصولات دانش‌بنیان خود در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ باشد.

در این برنامه دو حمایت‌ نیز از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی پیش‌بینی‌شده است؛ اولین حمایت، معرفی شرکت‌های دانش بنیان به بانک‌های عامل برای دریافت «تسهیلات سرمایه در گردش یک ساله» تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد ریال با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (۲۳ درصد) بدون الزام به ایجاد میانگین موجودی یا مسدودسازی منابع توسط شرکت‌ها است. برای شرکت‌های دارای رتبه اعتباری مناسب، پس از ارزیابی درخواست و شرایط مالی شرکت، امکان معرفی به بانک‌های منتخب همراه با ارائه «ضمانت‌نامه اعتباری صندوق» به عنوان تضمین (وثیقه) اصلی، دریافت تسهیلات میسر است.

دومین حمایت نیز مربوط به معرفی شرکت‌ها به بانک برای دریافت «انواع ضمانت‌نامه‌های پیمان» (پیش‌پرداخت، حسن انجام کار و کسور وجه‌الضمان) مورد نیاز برای انعقاد و جاری‌سازی قراردادهای فروش، همراه با تأمین ۵۰ درصد سپرده نقدی مورد نیاز بانک توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین تخفیف ۳۰ درصدی در کارمزد صدور ضمانت‌نامه بانکی است.

شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ فرصت دارند از طریق سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir در این فراخوان شرکت کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط شرکت در این فراخوان می‌توانند به سایت صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کنند. همچنین میز خدمت صندوق نوآوری با شماره تلفن ۴۲۱۷۰۱۲۰-۰۲۱ در ساعات اداری، پاسخگوی سوالات و ابهامات شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.