ساخت ربات‌هایی برای جستجو در اعماق معادن
ساخت ربات‌هایی برای جستجو در اعماق معادن
جایزه صنایع اولیه و پیشرو انجمن صنعت و اطلاعات استرالیا به یک فناوری برگزیده و تاثیرگذار در حوزه صنعت تعلق گرفت. این فناوری شامل ساخت ربات‌هایی است که توانایی نقشه‌برداری در تونل‌های معادن زیرزمینی را دارد.

کانی مگ– موسسه مکنزی گزارش داده، تیمی از محققان استرالیایی قرار است یک پروژه مهم فناورانه در حوزه معادن اجرایی کنند. ماموریت این پروژه، ساخت ربات‌هایی است که می‌توانند تونل‌های معدن را نقشه‌برداری کرده یا به طور مستقل برای نجات حادثه دیدگان معادن زیرزمینی برنامه‌ریزی کنند.

این پروژه در سال ۲۰۱۸با پیش قرارداد ۴ و نیم میلیون دلاری آغازشد. مقرر شده است که پس از موفقیت این تیم، جایزه‌ای به میزان ۲میلیون دلار آمریکا به آنها تعلق گیرد.

این ربات‌ها چالش‌های معدنکاری را با تمرکز بر روی معادن زیرزمینی بررسی خواهند کرد. چالش‌های بررسی تونل‌های زیرزمینی در سال ۲۰۱۹ آغاز و  در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مسایل و مشکلات مربوط به راه‌های زیرزمینی معادن توسط این تیم تحقیقاتی بررسی شد.

بررسی‌های صورت گرفته توسط این تیم تحقیقاتی شامل،بررسی سیستم‌های نقشه‌برداری و بازرسی مستقل، سیستم‌های ارتباطی پیشرفته برای محیط‌های سخت داخلی مانند معادن زیرزمینی است.

به گفته مدیر این تیم تحقیقاتی، فناوری رباتیک و شبکه توسعه یافته می‌تواند در صنایعی مانند حمل و نقل، ساخت و ساز، کشاوری و به صورت جدی در صنعت معدن کاربردی و تاثیرگذار باشد.

این تیم تلاش می‌کند تا با فناوری‌های زمینی و هوایی مانند پهپاد‌ها و تجهیزات این چنینی، چالش‌های معادن را تحلیل و برای آنها چاره‌یابی کند. ترکیب ربات‌های شش‌پای فوق‌سبک با هواپیماهای بدون سرنشین برای نقشه‌برداری سه بعدی، یکی از روش‌هایی است که این تیم تحقیقاتی از آن بهره‌مند می‌شوند.

برای پیشبرد اهداف پروژه در سال ۲۰۱۹ یک تیم رباتیک قوی ایجاد شد که می‌توانست به سرعت محیط‌های چالش‌برانگیز معادن زیرزمینی را کاوش و نقشه‌برداری کرده و آگاهی موقعیتی بی‌سابقه‌ای را در سناریوهای حساس زمانی مانند واکنش به بلایا و حوادث معدنی ارائه دهد.

ربات‌هایی که در زیر زمین و به صورت پیاده‌ حرکت می‌کنند به اسکنرهایی مجهز هستند که برای نقشه‌‌برداری‌های سه بعدی از محیط زیرزمینی استفاده می‌شوند.نکته مهم این است که پهپادهای نقشه‌بردار قوی می‌توانند در محیط‌هایی بدون دسترسی به GPS عمل کنند. این تکنولوژی برای استفاده در معادن زیرزمینی بسیار کاربردی بود و موفقیت‌های بسیاری را ممکن می‌سازد.

این تیم تحقیقاتی در حال حاضر رکورد چشمگیری از موفقیت را در زمینه ارایه تکنولوژی‌های جدید و پاسخ به نیاز معادن به دست آورده است. یکی از ربات‌های شش‌پایه، برای پیمایش مستقل جنگل‌های بارانی آمازون و نظارت از راه دور تنوع زیستی مستقر شده است.

ربات‌های شش‌پا طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که مجهز به حسگرهای مشترک برای نظارت و بررسی شرایط ناهموار زمین و دوربین‌های استریو برای نقشه برداری و اجتناب از موانع هستند.

فناوری هواپیمای بدون سرنشین این تیم تحقیقاتی استرالیایی دارای قابلیت پروازهای خودمختار در معادن زیرزمینی است.

بسیاری از کارشناسان نسبت به تبعات و آثار انقلاب صنعتی چهارم در تمام جهان و تاثیر آن بر روی نیروی انسانی هشدار داده بودند. در حال حاضر با رشد فناوری و ورود به نسل پنجم صنعت، باید بیشتر از فناوری‌هایی که قدرت و مدیریت انسان‌ها را در بخش‌های مختلف سلب می‌کند، بود.

کارشناسان معتقدند، قبل از اینکه پهپادها کاملاً مستقل از کنترل انسان باشند، بایدکارهای زیادی در این زمینه انجام شود. سیستم آزمایش شده در همین شرکت تحقیقاتی استرالیایی با کمک نقشه‌ای که در طول پرواز به خلبان داده شده بود، توانست با موفقیت در یک معدن زیرزمینی به ارتفاع ۵۴ متر حضور پیدا کرده و نقشه‌برداری را انجام دهد، اما به دلیل نقص سخت افزاری نیاز به فرود دستی داشت. در نتیجه، مطلوبیت چندانی حاصل نشد.

بر اساس آنچه که مدیران این تیم تحقیقاتی استرالیایی عنوان کرده‌اند، سیستم‌ها و ربات‌های مذکور، واحدهای مستقلی هستند که می‌توانند روی هواپیماهای بدون سرنشین صنعتی نصب شوند. دوربین‌ها می‌چرخد تا یک نمای کروی ایجاد کنند که به پهپاد اجازه می‌دهد از برخورد با اشیاء و محیط پیرامون جلوگیری کنند و محیط خود را ترسیم کنند. این فناوری برنده جایزه صنایع اولیه در انجمن صنعت اطلاعات استرالیا شده است.

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان