بهره‌وری ۸درصدی در صنعت معدن چگونه محقق می‌شود؟
بهره‌وری ۸درصدی در صنعت معدن چگونه محقق می‌شود؟
موسسه مکنزی در گزارشی اعلام کرد، وقتی در صنعت معدن شاخص سلامت سازمانی(OHI) به صورت جدی در اولویت قرار می‌گیرد، معادن می‌توانند شاهد بهره‌وری ۸درصدی باشند.

کانی مگ-معدن‌کاری یک عملیات چرخه‌ای است، در نتیجه قیمت‌گذاری محصولات آن، سرمایه‌گذاری و حتی توسعه معادن هم چرخه‌ای صورت می‌گیرد. صنعت معدن برای مقابله با چالش بهره‌وری خود، سرمایه گذاری زیادی در فناوری کرده است. معادن زیرزمینی و روباز تمام مدت به دنبال افزایش بهره‌وری هستند. بررسی‌های صورت گرفته در موسسه مکنزی نشان می‌دهد که بهره‌وری معادن بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹، حتی پس از کنترل عوامل خارجی مانند سن سایت و تخریب زمین شناسی، به میزان یک سوم کاهش یافته است.

همین موضوع باعث شد تا عملیات معدن‌کاری تا سطح قابل توجهی در دنیا تغییر کرده و تکامل پیدا کند. سرمایه گذاری شرکت‌ها در ابزارهای مدیریت ناوگان و سایر فناوری‌ها که به آنها امکان می‌دهد داده‌های بیشتری را جمع آوری کنند و بینش جدیدی در مورد محرک‌های عملکرد عملیاتی به دست آورند. تغییر روش‌ها و استفاده از فناوری‌هاجدید نشان می‌دهد که بهره‌وری از ابتدای دهه جاری به طور متوسط افزایش یافته است.شاید یکی از مهمترین دلایل افزایش بهره‌وری صنعت معدن در دهه اخیر همان سرمایه‌گذاری در نوآوری است.

بررسی‌های موسسه مکنزی نشان می‌دهد که یکی از دلایل عدم بهره‌وری در صنعت معدن، بی‌توجهی به سرمایه‌های انسانی است.به عنوان مثال، در یکی از معیارهای مکنزی، شاخص سلامت سازمانی(OHI) در شرکت‌های معدنی شرایط مطلوبی را نداشته و حتی برخی شرکت‌ها در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ سقوط ۴پله‌ای داشتند.

سلامت سازمانی نتیجه طرز فکر و رفتار پرسنل یک شرکت است.سلامت سازمانی ممکن است حلقه مفقوده‌ای باشد که پیشرفت‌های فنی انجام شده طی چند سال را به بهبود بهره‌وری تبدیل کند.

آثار سلامت سازمانی در صنعت معدن کاملا مشهود است و  شاخص‌های عملکرد عملیاتی بین سایت‌هایی که عملکرد متفاوتی در معیارهای سلامت سازمانی دارند، باهم متفاوت است.

شاخص‌ها در صنعت معدن با سایر صنایع تفاوت‌های دارد. مهمترین شاخص‌هایی که در این تحقیق موسسه مکنزی در نظر گرفته شده است، عبارتند از: در دسترس بودن کامیون‌ها و ماشین‌های حمل و نقل، معیارها و عملکرد تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی،اثربخشی تجهیزات مورد استفاده کامیون (UEE) است. به طور کلی می‌توان گفت که شاخص‌های مذکور معیارهایی هستند که اثربخشی تعمیر و نگهداری را با عملکرد عملیاتی ترکیب می‌کند. بهره‌وری عملیاتی ماشین‌ها به خصوص کامیون‌ها در بسیاری از سایت‌های معدن مهم است، جایی که حمل مواد می‌تواند یک گلوگاه تولید بوده و تأثیر عمده بر هزینه داشته باشد.

وجود تمامی شاخص‌های مذکور می‌تواند یک بهره‌وری ۸درصدی را در فعالیت معادن به ارمغان آورد. برای معادنی که  موضوع حمل و نقل برای آنها یک گلوگاه است، این اختلاف ۸ درصدی می‌تواند به افزایش تولید حدود ۵ درصد و کاهش هزینه‌های عملیاتی به حدود ۲ درصد منجر شود.

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان