مدیریت معادن هوشمند به کمک حسگر و نرم‌افزارها
مدیریت معادن هوشمند به کمک حسگر و نرم‌افزارها
شرکت‌های معدنی استرالیایی به کمک نرم‌افزارهایی معادن هوشمند را مدیریت کرده و یک اتصال درون سازمان و برون سازمان را رقم می‌زنند.

کانی مگ– کشورهای بسیاری با حرکت در مسیر نوآوری و رشد اکوسیستم نوآوری صنعت معدن توانسته‌اند معادن هوشمند را راه‌اندازی کرده و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای حل بحران‌ها و چالش‌های معادن به دست آورند.در این میان کشور استرالیا با پیشروی در زمینه نوآوری در معادن توانسته است سهم بیشتری را از معادن هوشمند داشته باشد. رشد استارت‌آپ‌های معدنی، تمرکز جدی بر رشد فناوری‌های جدید در صنعت معدن و استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌ها در صنعت معدن باعث شده است که یک تحول جدی در صنعت معدن کشور استرالیا رقم بخورد.

سایت ماینینگ در بررسی وضعیت معادن استرالیا اعلام کرد که در این کشور راه‌حل‌های هوشمندانه، جامع و تمام عیاری برای برطرف کردن چالش‌های معدنی در نظر گرفته می‌شود. یکی از این راه‌حل‌ها توسعه صنعت نرم‌افزارها در معادن است. معادن به کمک نرم‌افزارها مسیر هوشمندسازی را آسان‌تر و در شرایط بهتری دنبال می‌کنند.

یک شرکت معدنی در کشور استرالیا به کمک حسگرها و نرم‌افزارها، برنامه های‌ نرم‌افزاری و نرم افزارهایی که فضای ابری آن را پوشش می‌دهند، منجر به تحولات شگرفی در صنعت معدن شده‌اند. معادن هوشمند به کمک این حسگر‌ها و نرم‌افزارها تحول دیجیتالی را تجربه می‌کند.

این شرکت که تمرکز ویژه‌ای بر روی فناوری در معادن و توسعه معادن هوشمند دارد، از طریق یک اکوسیستم منفرد که شامل رایانه هوشمند، آنتن و صفحه نمایش است معدن را به اتاق هیئت مدیره متصل می‌کند.

به عبارتی بهتر دیگر مدیران ارشد معادن نگران چالش‌ها در بخش‌های مختلف معادن نیستند. معادن هوشمند این ویژگی‌ را دارند که با استفاده از فناوری‌های جدید از هر نقطه جهان مدیریت شوند و برای هر مشکلی یک راهکار دیجیتال ارایه کنند.

برای صنعت معدن، این تحول به معنای پاسخی مقیاس‌پذیر و مبتنی بر پلت‌فرم به چالش‌هایی است که قبلاً توسط راه‌حل‌های نقطه‌ای و روش‌های سنتی مدیریت می‌شد. ردیابی مته‌ها، بالا رفتن دقت ابزارهای انفجار، اجتناب از برخورد هرگونه اشیا به یکدیگر، هوشیاری اپراتور، مدیریت ناوگان،کنترل ماشین‌آلات معدنی و … از مهمترین نتایج استفاده از این نرم‌افزارها و حسگرها در معادن است. به طور کلی  در معادن هوشمند به کمک همین نوآوری‌ها علاوه بر افزایش ایمنی، مخاطرات معدنی هم کاهش پیدا می‌کند. نوآوری‌های دیجیتال در معادن برای صنعت معدن، راه را در آینده امن‌تر، سازنده‌تر و پایدارتر می‌کند.

دیجیتالی شدن تدریجی به بسیاری از معادن کمک می‌کند تا کارآمدتر و مولد شوند. بیشتر عملیات‌های معدنی در حال حاضر روی حجم انبوهی از داده‌ها انجام می‌شود. واقعیت این است که معادن هوشمند به کمک همین ابر داده‌ها و تحولات دیجیتالی توانسته‌اند بسیار پیشروتر نسبت به سایر رقبای خود باشند.

اهمیت و جایگاه داده‌ها و نقش‌های عملیاتی آن در سراسر معادن زمانی پررنگ‌تر می‌شود که شرایط و مخاطرات پیچیدگی بیشتری پیدا می‌کند.  در نتیجه شرکت‌های ارائه دهنده فناوری در صنعت معدن می توانند روز به روز جایگاه مهمتری پیدا کنند. تمرکز شرکت‌های نوآورانه بر روی یک اکوسیستم متصل مستقل می‌تواند از همه شرکت‌های استخراج، صرف نظر از بلوغ عملیاتی آنها پشتیبانی کند.

نمونه کارها ایمنی در معادن به کمک فناوری و تکنولوژی‌های روز مثال خوبی برای این موضوع است، زیرا شرکت‌های فناور  می‌توانند به معادن در عملیات معدنکاری در مراحل مختلف کمک کنند. در معادن هوشمند که به کمک حسگرها مدیریت می‌شوند، اولا، سیستم هشدار اپراتور می‌تواند با خطرات و رویدادهای مرتبط با مخاطرات ایمنی در معادن مقابله کند.

ثانیاً، با سیستم جلوگیری از برخورد اشیاء و خطرات احتمالی آن بسیاری از حادثه‌های معدنی در معادن هوشمند کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر ماشین‌آلات معدنی به کمک حسگرها مدیریت می‌شوند در نتیجه میزان مداخله انسان در عملیات‌ها کمتر شده و به دنبال آن سطح ایمنی ارتقاء پیدا می‌کند. این حسگرها حتی زمانی که راننده بر روی ماشین‌آلات معدنی مشغول فعالیت هستند و از قدرت دید مخاطرات را ندارند، هشدار می‌دهد و می‌تواند از بروز هرگونه حادثه معدنی جلوگیری کند. رشد ناوگان خودران و حرکت ماشین‌آلات معدنی بدون سرنشین را در سراسر معدن برای حمل و نقل خودران زمینه بهینه‌سازی در معدنکاری را فراهم می‌کند.

معادن هوشمند به کمک نرم‌افزارها می‌توانند سیستم‌های مدیریت منابع انسانی را هم کنترل کنند. دیگر برای تغییر شیفت‌ها در معادن نیازی به اعلام و حضور نیست. کافی است که نیروها به این نرم‌افزارها آشنا باشند.در حال حاضر برای رشد معادن هوشمند در جهان داده‌ها را برای افزایش کارایی، بهره‌وری و  افزارش کیفیت در برنامه‌های صنعتی، تولیدی، زیرساخت‌ها، ایمنی و تحرک به کار می‌برند.

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان