پی‌جویی معادن و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی استان لرستان در دستور کار محققان
پی‌جویی معادن و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی استان لرستان در دستور کار محققان
مدیر مرکز زمین‌شناسی زاگرس با بیان اینکه از لحاظ ساختاری استان لرستان در دو پهنه زاگرس و سنندج-سیرجان واقع شده،گفت: این زون یکی از پویاترین پهنه‌های زمین‌ساختی ایران است که پدیده‌های دگرگونی و زمین‌ساخت مکرر در این منطقه حاکم است و برای تسریع در تولید اطلاعات پایه در بخش‌های اولویت‌دار نیاز به حمایت داریم.

به گزارش کانی مگ، به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور،  مهندس حجت‌الله کریمی‌منفرد “در اولویت قرار گرفتن پی‌جویی و اکتشافات معدنی در استان لرستان” را یکی از موضوعات مطرح در سومین جلسه شورای معادن استان لرستان در سال ۱۴۰۱، ذکر کرد و افزود: ویژگی‌های زمین‌شناسی و تاریخچه رخدادهای زمین‌ساختی در هر یک از زون‌های ساختاری استان لرستان منجر به تشکیل مواد معدنی گوناگون در این زون‌ها شده است.

وی با بیان اینکه هر زون توان معدنی خاص خود را دارد،  خاطرنشان کرد: قرارگیری مکانی استان‌ و نحوه پوشش آنها توسط زون‌های ساختاری به عنوان اصلی‌ترین عامل در تشکیل ذخایر معدنی و نیز انواع ذخایر تشکیل شده در آنها است.

کریمی با بیان اینکه از لحاظ ساختاری این استان در دو پهنه زاگرس و سنندج-سیرجان واقع شده، افزود: هر یک از این ساختارها از لحاظ فیزیوگرافی و زمین‌ساختی سیمای متفاوتی دارند. زون سنندج- سیرجان که از شمال بروجرد تا جنوب خاوری الیگودرز در خاور استان ادامه دارد، یکی از پویاترین پهنه‌های زمین‌ساختی ایران است که پدیده‌های دگرگونی و زمین‌ساخت مکرر و منطبق بر فازهای تکتونیکی جهانی بر این زون حاکم است.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان با بیان اینکه پهنه ساختاری زاگرس که قسمت اعظم استان را فرا گرفته به صورت دو بخش مرتفع و چین خورده دیده می‌شود، اظهار کرد: در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای تولید اطلاعات پایه مقیاس یک‌پنجاه هزارم به عنوان مقیاس حاکمیتی در نظر گرفته شده و در حال حاضر نقشه‌ها در سه لایه زمین‌شناسی، اکتشاف و ژئوشیمی این منطقه در حال تهیه هستند.

کریمی‌منفرد تصریح کرد: ضمن تهیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی و  نقشه راه علوم زمین و معدن استان لرستان توسط سازمان، اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی زاگرس علاوه بر اکتشافات موضوعی در استان، گزارش اکتشاف و پی‌جویی طلا، مس و پلی‌متال را در استان تهیه و سپس پیجویی و اکتشاف سیستماتیک پتانسیل‌های معدنی در محدوده ۲ برگه یک‌پنجاه‌هزارم مناطق الشتر و الیگودرز را انجام داده و  برگه بروجرد نیز در حال تکمیل است.

به گفته وی تهیه سه برگه زمین‌شناسی یک‌پنجاه‌هزارم چالانچولان، دورود و چغلوندی نیز از دیگر پروژه‌هایی است که به همت کارشناسان این مرکز به پایان رسیده است‌.

وی ضمن اشاره به انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در شناسایی ذخایر پنهان و عمیق گفت: جهت تحول و به‌منظور تسریع در تولید اطلاعات پایه در بخش‌های اولویت‌دار و کاهش زمان از شناسایی کانسار به معدن و بخش‌های استخراج و فرآوری استان به حمایت و  تامین اعتبار نیاز دارد.