درآمدهای معدنی می‌تواند جایگزین نفت شود اگر دلال‌بازی در کار نباشد
درآمدهای معدنی می‌تواند جایگزین نفت شود اگر دلال‌بازی در کار نباشد

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار کانی مگ، گفت: در حوزه معدن ما با چند مشکل و ایراد اساسی روبرو هستیم که اگر می‌خواهیم در آینده شاهد پیشرفت در این بخش باشیم، می‌باید روند و روال‌های گذشته را تغییر دهیم. وی افزود: یکی از تغییر رفتارهای ضروری، ایجاد فرهنگ همکاری […]

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار کانی مگ، گفت: در حوزه معدن ما با چند مشکل و ایراد اساسی روبرو هستیم که اگر می‌خواهیم در آینده شاهد پیشرفت در این بخش باشیم، می‌باید روند و روال‌های گذشته را تغییر دهیم.

وی افزود: یکی از تغییر رفتارهای ضروری، ایجاد فرهنگ همکاری در بین مردم است. بسیاری از معادن کشور در مناطق روستایی و البته جاهای دیگر قرار دارند، اما هیچ‌گاه آن‌طور که شایسته بوده و هست، حق مردم آن مناطق ادا نشده است. یعنی ما در قانون معادن این اشکال را می‌بینیم که به طور خاص، حق مردم مجاور با معدن دیده نشده است. وقتی ساکنین اطراف معدن می‌بینند که افرادی می‌آیند و این ثروت را می‌برند و چیز خاصی نصیب آن‌ها نمی‌شود، نارضایتی اجتماعی ایجاد می‌شود که این در پیشرفت کار یک مانع بزرگ است.

نماینده قزوین تصریح کرد: اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصمیم گرفت، روی به اصلاح قانون معادن بیاورد به خاطر ضعف‌هایی بود که به مرور ایجاد شده بود و به واقع دیدیم که از این ثروت و موهبت الهی نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید به نفع اقتصاد کشور و مردم بهره ببریم.

سیاهکلی با اشاره به اینکه به احتمال فراوان، اصلاح قانون معادن در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ به تصویب خواهد رسید، افزود: ما باید حق مردم مناطق معدنی را چه به لحاظ اقتصادی و چه به جنبه فرهنگی و اجتماعی ادا کنیم. از سوی دیگر، باید شرایطی ایجاد شود که هر فردی از راه رسید نرود و چیزی را به نام خود ثبت کند. کشف مواد معدنی، منطق دارد و باید براساس همان اصول کار را جلو برد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: معدن اگر دست اهلش باشد برای کشور ارزش افزوده دارد. متاسفم که باید بگویم در گذشته، حمایت‌ها بیشتر از افرادی بوده که ارتباطی با موضوع معدن نداشتند. این افراد غیرمرتبط وقتی کار را دست می‌گیرد، چون علم آن را ندارند نمی‌توانند کاری با خروجی مثبت ارائه دهند، از این‌رو شاهد این هستیم که مدیریت معدن دست به دست می‌چرخد و افراد روی به دلالی می‌آورند.

وی یادآور شد: وزارت صمت، سیستم لازم را برای واگذاری معادن و نظارت پس از آن ندارد. یعنی واگذاری‌ها در خیلی از مواقع به دست افراد غیرمرتبط افتاده و از سوی دیگر، می‌بینیم که کار کردن برخی معدن‌داران در نبود نظارت، مشکلاتی مثل تخریب جاده را به بار آورده است. این‌دست موضوعات باعث شده که گاهی شاهد اختلاف‌ها و تعطیلی معادن باشیم.

سیاهکلی افزود: در حوزه معدن نه تنها افزایش سرمایه‌گذار نداشتیم که همان افرادی را هم که داشتیم در حال از دست دادنشان هستیم. معدن یکی از راه‌های جایگزین برای درآمدهای نفتی است به شرط اینکه کار از دست افراد غیرمرتبط و دلال خارج شود.

عضو مجمع نمایندگان استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: بها دادن به حوزه معدن یعنی نجات اقتصاد. توسعه و بهره‌وری از معادن، هم صنایع ما را احیا می‌کند و هم اشتغال‌زایی به معنای واقعی رقم می‌خورد. از این‌رو، امیدوارم وزارت صمت و مجلس، همکاری خوب و قوی در این رابطه داشته باشند تا خروجی کار به بهبود معیشت مردم منجر شود.