ظرفیت‌های بالقوه صندوق پروژه برای توسعه صنایع معدنی
ظرفیت‌های بالقوه صندوق پروژه برای توسعه صنایع معدنی

کانی مگ، جعفر گودرزی- تامین مالی پروژه‌ها به خصوص پروژه‌های صنعتی برای فعالان اقتصادی دشوار است. از سوی دیگر دولت با توجه به چالش‌ها و مشکلات اقتصادی به وجود آمده قادر به تامین مالی تمامی پروژه‌ها نیست. در نتیجه باید یک مشارکت عمومی برای این موضوع انجام شود. صندوق پروژه یکی از راه‌هایی است که […]

کانی مگ، جعفر گودرزی- تامین مالی پروژه‌ها به خصوص پروژه‌های صنعتی برای فعالان اقتصادی دشوار است. از سوی دیگر دولت با توجه به چالش‌ها و مشکلات اقتصادی به وجود آمده قادر به تامین مالی تمامی پروژه‌ها نیست. در نتیجه باید یک مشارکت عمومی برای این موضوع انجام شود. صندوق پروژه یکی از راه‌هایی است که می‌توان از طریق آن مشارکت عمومی را برای تامین مالی پروژه ها جلب کرد.صندوق پروژه نهاد مالی است که بر اساس قانون اوراق بهادار تشکیل می‌شود و ایجاد آن منوط به اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است.

اما و اگرهای تامین مالی با صندوق پروژه

در چند وقت اخیر که بسیاری از صنایع مانند صنعت معدن با مشکل تامین مالی رو به رو هستند، موضوع تامین مالی از این روش مطرح شده است. از آنجایی که اکثر جامعه این روزها با شرایط بازار سرمایه آشنا هستند، می‌توان یک مشارکت عمومی را برای تامین مالی پروژه‌ها از این طریق جلب کرد.

صندوق پروژه قادر به تامین مالی بسیاری از پروژه‌های بزرگ است؛ اما باید شرایط و زیرساخت‌های آن فراهم شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این صندوق‌ها می‌توانند سرمایه‌های خرد مردم را در راستای توسعه اقتصادی و انجام پروژه‌ها جمع‌آوری کنند. از سوی دیگر برخی کارشناسان نسبت به آن واکنش‌های منفی دارند.

بر اساس آمار رسمی سازمان بورس ۶۰ میلیون کد سهام‌داری مستقیم در بازار سرمایه وجود دارد. این افراد مستعد سرمایه‌گذاری در بخش‌های سودآور هستند. در نتیجه یک ظرفیت ویژه برای توسعه صندوق‌ پروژه به وجود می‌آید.

استقبال از صندوق پروژه منوط به ایجاد ثبات اقتصادی است

در این رابطه پیمان حداد، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار کانی مگ، می‌گوید«تا زمانی که مشکلات ریسک‌های ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از بین نرود، همچنین ثبات اقتصادی پدیدار نشود، صندوق‌های پروژه راه به جایی نخواهد برد.»

وی با اشاره به اینکه صندوق پروژه می‌تواند مهمترین ابزار تامین مالی در کشور باشد، می‌گوید«این صندوق‌ها با جمع‌آوری منابع سرگردان در اقتصاد اقدام به تامین مالی پروژه‌های اقتصادی می‌کنند؛ از فواید این صندوق‌ها می‌توان به سودآوری جذاب و قابلیت نقد شوندگی سریع برای سرمایه‌گذار اشاره کرد. همچنین این صندوق‌ها سازوکاری حمایتی برای تولید و اشتغال کشورها هستند.»

به گفته وی«صندوق پروژه‌ یکی از انواع راه‌های تامین مالی است که می‌تواند در حال حاضر بسیاری از مشکلات کشور را در زمینه تامین مالی پروژه‌ها برطرف کند. جمع آوری سرمایه‌های خرد و ایجاد بستری برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام یکی دیگر از مواردی است که با این صندوق‌ها می‌توان امیدوار به حل آن بود. صندوق پروژه روشی برای تامین مالی است؛ اما تضمین صد درصدی در مورد آن وجود ندارد..»

وی معتقد است« با توجه به قوانین و مقرراتی که این امکان را ایجاد کرده که واحدهای این صندوق تبدیل به سهام شوند، طبیعتا این پروژه‌ها می‌توانند منافع بزرگی را در شرکت‌های بورسی و فرابورسی برای سهامداران و دارندگان طی زمان مشخصی رقم بزنند.اصولا کشورهایی که با چالش‌های اقتصادی شبیه نوسانات اقتصاد ایران مواجه نیستند از صندوق سرمایه‌گذاری پروژه به عنوان ابزاری مفید و کاربردی برای حمایت از پروژه‌های تولیدی و اقتصادی استفاده می‌کنند.»

صندوق پروژه نیاز به توسعه ساز و کارها دارند

وی در تشریح عوامل نارسایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه در کشورمان، گفت«در ایران به دلیل پیچیدگی‌ها و ابهاماتی که در بحث‌های مختلف اعم از موضوعات مالیاتی، پایان دوره فعالیت صندوق‌ها و قواعدی که درباره تضامین و ریسک‌های پذیرش صندوق‌هاست؛ چالش‌های زیادی بر سر راه سرمایه‌گذاری یا تخصیص سرمایه برای فعالیت‌های مولد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد. درست است که عمر صندوق پروژه در کشورمان چندان طولانی نیست و تنها یک پروژه مهم و بزرگ کشوری توانسته است از ظرفیت‌های این روش تامین مالی استفاده کند؛ اما باید سازو کاری برای توسعه این بخش در آینده انجام شود.»

از نمونه طرح‌هایی که با سازوکار صندوق تامین مالی فعالیت می‌کنند، می‌توان به صندوق پروژه تبدیل نیروگاه گازی پرند مپنا به نیروگاه سیکل ترکیبی اشاره کرد. در سال ۱۳۹۶ با ارزش کلی ۲۸۰۰ میلیارد تومان و حجم کلی تأمین مالی از طریق صندوق پروژه و در سه مرحله صورت گرفته است. در ابتدای فعالیت سود حداقل ۲۰ درصدی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه پیش‌بینی‌ شده بود.

وقتی در بخش انرژی این موفقیت به دست می‌آید، می‌توان معدن و صنایع معدنی را وارد این جریان تامین مالی کرد.

استقبال از صنایع معدنی در بازار سرمایه بیشتر است

ولی نادی قمی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به خبرنگار کانی مگ،می‌گوید« ماهیتا صنعت معدن در میان سرمایه‌گذاران شناخته شده نیست؛ اما صنایع معدنی در بازار سرمایه مورد استقبال سهام‌داران هستند.همچنین وجود ریسک‌هایی که در حوزه معدن و صنایع معدنی باعث شده انگیزه لازم برای پذیرش سرمایه گذاری در پروژه‌ها سخت‌تر شود. به همین دلیل سرمایه گذاران در سرمایه‌گذاری‌های خود و تخصیص منابع مالی محتاطانه عمل ‌کنند.»

به گفته وی« اگر در بخش معدن و صنایع معدنی بتوانیم از ظرفیت‌های صندوق پروژه استفاده کنیم، انقلابی در این صنعت به وجود می‌آید. صنایع معدنی قابلیت رشد دارند. سهام‌داران هم به صنایع معدنی اعتماد دارند. در نتیجه می‌توان این موضوع را به یک فرصت تبدیل کرد. صندوق پروژه می‌تواند بسیاری از پروژه‌های فولاد، آلومنیوم و سایر محصولات معدنی را تامین مالی کند. البته باید ریسک‌های این بخش روز به روز کمتر شود. این اقدام هم باید از سوی دولت و برنامه‌ریزان انجام شود.»

به گفته وی«در شرایطی که در اقتصاد ثبات وجود داشته باشد، مردم هم تمایل به مشارکت در پروژه‌های بزرگ صنعتی دارند. برای مثال اگر یک پروژه بزرگ فولادی با طرحی قابل دفاع ارایه شود، این طرح به صورت دقیق و شفاف میزان سود و رشد خود را تشریح کند، می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های صندوق پروژه جلب مشارکت عمومی کرد.شرایط تحریمی و تورمی، اهداف سرمایه سرمایه‌گذاران را از صندوق‌های پروژه دور می‌کند و اساسا نمی‌توان از صندوق‌ها انتظار معجزه در چنین شرایط اقتصادی داشت.اساسا سرمایه‌گذاری ارتباط مستقیمی با ثبات اقتصاد دارد، درجه اهمیت ثبات در صندوق‌های پروژه به مراتب بیش‌تر از دیگر بازارهاست.»

صندوق پروژه می‌تواند سرمایه‌های سرگردان را به سمت پروژه‌های بزرگ سوق دهد

وی معتقد است« صندوق پروژه می‌تواند به نحوی سرمایه‌های سرگردان را به سمت پروژه‌های بزرگ صنعتی سوق دهد. البته برای این موضوع در گام اول اقتصاد باید از حالت رکود تورمی خارج شود. همچنین میزان تنش‌های اقتصادی کمتر شوند. با تمام این تفاسیر معتقدم که صنایع معدنی می‌توانند از اقبال مناسبی برای جلب مشارکت برخوردار باشند. صندوق‌ پروژه در گام اول می‌تواند مسیر جذب سرمایه‌گذار در بخش صنایع معدنی را هموار کند. پس از حصول نتایج مثبت می‌توان از ظرفیت‌های این صندوق برای جلب مشارکت عمومی در بخش معدن استفاده کرد.»

به گفته وی«هدایت نقدینگی یکی از مزیت‌هایی است که صندوق پروژه ایجاد می‌کند.از مزیت‌های صندوق پروژه، هدایت نقدینگی موجود در کشور به سمت پروژه‌های زیرساختی و عمرانی است که از فعالیت‌های مولد محسوب می‌شوند و پیشرفت پایدار در ثروت عمومی و خصوصی جامعه را به دنبال دارند. در مقابل در شرایط فعلی اقتصاد، حجم زیادی از نقدینگی مردم به سمت بازارهایی نظیر طلا، دلالی کالاهایی نظیر خودرو و انباشت املاک به تعداد بالا کشانده شده است.می‌توان از ظرفیت‌های صندوق پروژه برای جذب سرمایه‌های سرگردان استفاده کرد.»

کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاران با صندوق پروژه

وی تاکید دارد«در دو سال اخیر سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه ریسک قابل توجهی را به جان خریده و بسیار متضرر شده‌اند. در نتیجه وجود یک بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری که ریسک‌های احتمالی را کاهش دهد، برای سرمایه‌گذاران جذاب است.صندوق‌های تامین مالی پروژه به دلیل تخصیص مستقیم به یک طرح عمرانی و یا فعالیتی رو به ‌پیشرفت و به‌دور از آفت‌های هیجانیِ جابه‌جایی سرمایه‌ها در بازار موازی، به رشد بدون ریسک سرمایه سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر در حوزه‌ مورد نظر منتج می‌شود.»

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.